ارتباط سندرم متابولیک با نخوردن صبحانه در کودکی

 محققین سوئدی اعلام کردند ارتباطی  بین شیوع سندرم متابولیک در بالغین و نوع صبحانه ای که آنها در کودکی می خوردند، وجود دارد.

 شواهد بسیار زیادی  درباره ی اهمیت وعده ی صبحانه در بین تمام وعده های غذایی وجود دارد. درسال 2013 چندین تحقیق تنها در مجله ی Medical News Todayمنتشر گردید که در آنها به اهمیت صبحانه در باروری زنان مبتلا به سندرم پلی کیستیک، کاهش خطرات بیماری قلبی، دیابت و فشارخون اشاره شده بود.

علاوه براین، به گفته ی محققین حذف صبحانه سبب افزایش تمایل به خوردن غذاهای پرکالری در طول روز می شود. در برخی از مطالعات به تأثیر خوردن منظم صبحانه در کاهش نمایه ی توده بدنی اشاره شده است.

 در این تحقیق که توسط محققین دانشگاه Umeåدر سوئد انجام شد از گروهی از دانش آموزان سوئدی خواسته شد درباره ی آنچه در وعده ی صبحانه می خورند توضیح داده و به سوالاتی پاسخ دهند. این کودکان به مدت 27 سال پیگیری و در بزرگسالی برای علایم خطر سندرم متابولیک بررسی شدند. نتایج این تحقیق نشان می دهد خطر ابتلا به سندرم متابولیک برای بزرگسالانی که در کودکی صبحانه نمی خوردند 68 درصد بالاتر از کسانی است که در کودکی صبحانه ی قابل توجهی می خوردند. هنگام بررسی نتایج، وضعیت اقتصادی اجتماعی و فاکتورهای شیوه ی زندگی این افراد در نظر گرفته شد. بیشترین ارتباط واضح بین خوردن صبحانه ضعیف در جوانی و فاکتورهای خطر متابولیک (تجمع چربی احشایی و بالا بودن قند خون ناشتا) در بلوغ مشاهده گردید.

 نویسنده ی اصلی این مقاله Maria Wennbergمی گوید: برای درک مکانیزیم این ارتباط نیاز به تحقیقات بیشتری داریم اما نتایج ما و نتایج چندین مطالعه ی پیشین نشان می دهد که تغذیه ی ضعیف در وعده ی صبحانه دارای تأثیر منفی بر تنظیم قندخون است. اخیراً در تحقیقی که در مجله ی Medical News Todayمنتشر گردید دانشمندان اعلام کردند مادرانی که تحت درمان جایگزینی نیکوتین در بارداری هستند خطر ابتلا کودکان خود به سندرم متابولیک را افزایش می دهند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/271979.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا